Direkte til indholdet
Gå til forsiden

Nyt fra Ribe Stift

 

Prædikener

Store bededag

Der er noget dobbelt og paradoksalt ved Store Bededag.

Denne helligdag kom først til som helligdag under enevældet. Den blev indført i 1686 af den daværende sjællandske biskop. 

Store bededag kan ses som udtryk for både en rationalisering, en samling af flere helligdage i løbet af året som den kan ses som et skærpet fokus på, at mennesker skal bede, faste og gøre bod. 

”Vi samler nogle helligdage”, tænkte man på den ene side, og så skabte man denne nye helligdag. På den anden side, så var det biskop Bagger, Sjællands daværende biskops ønske at samle nogle af de mange bods- og bønnedage til en, for dermed at øge fokus, ja virkelig have en dag om året, hvor faste, bod og bøn var i højsædet.

Rationalisering og plads til fordybelse og eftertanke kan således siges at ligge i dagen i dag.

Så lad os bruge den til eftertanke, selvransagelse og bøn.

¤

”Vi er altid mere virkelige end enhver…computer, fordi vi er kortsynede, hildede, subjektive og dumme. Og fordi vi kan være forudseende, storsindede , objektive og kloge. Fordi vi kan elske det, vi er programmeret til at hade og hade det, vi er programmeret til at elske”[1]

Jeg faldt for nyligt over dette citat. Ordene er fra en knap fyrre år gammel tekst af filosoffen Ole Fogh Kirkeby, en tekst om mennesket og maskine, om kunstig intelligens og den dengang gryende datalogi.

Siden dengang Fogh Kirkeby skrev denne tekst er der sket kvantespring indenfor digitalisering og de videnskabelige indsigter er tilsvarende blevet større. 

Men hvor er det befriende at blive mindet om, hvad det er der adskiller mennesket fra maskinen. Vi kan være både dumme og egensindige, men vi kan også være kloge og eftertænksomme. Vi kan handle godt og ondt.

Netop derfor er der også brug for tid til eftertanke,   og brug for en dag som i dag, hvor vi  opfordres til at standse op og lytte til, hvad der er vigtigt.

Jesus selv opfordrer os i evangeliet i dag til at bede. Et andet sted understreger han, at det skal vi ikke ved at stille os an – for det, vi skal her er ikke at præstere, men at søge dialogen med det dybeste i tilværelsen, med Gud.

Bed, siger Jesus i læsningen i dag og læg dertil hans opfordring til os oveni: ”Derfor alt hvad i vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod jer”.

De ord lyder Ikke som et noget for noget, men på baggrund af det, som er bønnens forudsætning, nemlig det, at mennesket forlods er alt givet af den gode Gud.

Vi mennesker er ikke maskiner – og hvis vi ikke vil udvikle os til at være det, så er der al god grund til eftertanke, hvor vi husker og minder os selv om, hvad vi skal,  og  til at bede og takke Gud for det skrøbelige liv, vi er givet og deler med hinanden.

 Amen

 
Ribe Domprovsti, Kannikegården, Torvet 15, 6760 Ribe. Tlf. 75 42 56 44, Email: ribe.domprovsti@km.dk
CVR nr.: 21276677 - EAN nr.: 5798000856677